Insectenhotels gemaakt

Op 21 april 2018 zijn er insectenkasten gebouwd, met de nadruk op solitaire bijen. Het is een samenwerking geweest tussen mensen van het Natuurlint van de Oosterspoorbaan, de Groengroep van de Zonstraat en Tuindersvereniging Abstede. Er stonden een aantal frames klaar (met dank aan Paul van Acker) die gevuld werden met boomstammetjes en stengels. In de boomstammen zijn gaten geboord tot max. 4-5 mm breed. In zo een gang legt de bij dan een eitje, dan sluit zij deze kamer met een schotje, legt weer een eitje etc. tot de hele gang gevuld is. Hierdoor kun je ook zien of je ‘bijenhotel’ bezet is. Het gangetje is afgedekt met een wittig vlies. Iedere soort insect houdt van iets specifieks om haar eieren in af te zetten. Veel soorten doen het onder de grond. Je ziet dan b.v. hoopjes zand tussen de straatstenen. Andere willen hout, andere riet- of houtstengels. Uitgebloeide bloemstengels, van braam, vlier of bamboe zijn reuze geschikt. Het was een reuze gezellige ochtend en ook nog enorm productief. Er zijn vijf bijenhotels gemaakt, enkele losse boomstammen zijn geschikt gemaakt voor solitaire bijen, en een nestkast voor een boomklever is aangepast.┬á

You may also like...