Insectenhotels gemaakt

Op 21 april 2018 zijn er insectenkasten gebouwd  bestemd voor solitaire bijen. Het is een samenwerking geweest tussen mensen van het Natuurlint van de Oosterspoorbaan, de Groengroep van de Zonstraat en Tuindersvereniging Abstede. Er stonden een aantal frames klaar (met dank aan Paul van Acker) die gevuld werden met boomstammetjes en stengels. In de boomstammen zijn gaten geboord tot max. 4-5 mm breed. Solitaire bijen zijn bijen die niet in groepen leven maar alleen. Zij kruipen in de gangetjes van de stengels en uitgeboorde gaatjes en leggen dan een eitje, sluiten met een schotje het eitje af zodat er een kamer ontstaat. De bij gaat een stukje richting uitgang en legt weer een eitje, sluit het met een schotje etc. tot de hele gang gevuld is. Hierdoor kun je ook zien of een ‘bijenhotel’ bezet is. Het gangetje is afgedekt met een wittig vlies.

Iedere soort insect houdt van iets specifieks om haar eieren in af te zetten. Veel soorten doen het onder de grond. Je ziet dan b.v. hoopjes zand tussen de straatstenen. Andere willen rottend hout,  riet- of houtstengels. Uitgebloeide bloemstengels van b.v. zonnebloem of braam, vlier en bamboe zijn enorm geschikt. Het was een reuze gezellige ochtend en ook nog enorm productief. Er zijn vijf kasten gemaakt, enkele losse boomstammen zijn geschikt gemaakt voor solitaire bijen, en een nestkast voor een boomklever is aangepast.