Een lange wachttijd

Tuindersvereniging Abstede heeft zo’n zestig tuinen, variërend in grootte van ongeveer 50 tot 150 m2. Je kunt alleen lid worden van de vereniging als je woont binnen de singels (stadsbuitengracht) of in postcodegebied 3581, 3582 of 3583.  Daarvoor moet je je inschrijven op de wachtlijst. Die lijst is momenteel zo lang dat het ongeveer 14 jaar kan duren voor je een tuin krijgt, ervan uitgaande dat iedereen die op de lijst staat een tuin accepteert wanneer hij of zij aan de beurt is. Daarom doe je er slim aan om je ook te oriënteren bij andere volkstuinverenigingen in Utrecht [http://tuindersverenigingabstede.nl/category/samenwerking/].

Je kunt het inschrijfformulier voor de wachtlijst aanvragen bij de penningmeester Ellen Schuurman [ellenschuurman59@gmail.com]. Op het moment dat zij het volledig ingevulde formulier retour heeft, ben je kandidaat-lid. Als er daarna iets mocht veranderen in je gegevens, of als je niet langer bent geïnteresseerd in een tuin, geef dat dan zo snel mogelijk door.

Als je bovenaan de wachtlijst staat nemen we contact met je op om een vrijgekomen tuin bekijken. Als je die accepteert volgt een kennismakingsgesprek met twee bestuursleden waarin we wederzijdse verwachtingen duidelijk kunnen maken. Dan ben je tijdelijk lid van de vereniging met een proeftijd van een jaar. Je betaalt dan eenmalig een inschrijfgeld (nu € 12,50). De jaarlijkse contributie bestaat uit drie delen: verenigingslidmaatschap (nu € 28,-), verplicht lidmaatschap van de landelijke koepelorganisatie AVVN [www.avvn.nl](€ 25,40*) en een tuinhuur (€ 0,70* per m2). En je bent verplicht om minimaal twee keer per jaar op een klussendag mee te helpen aan het onderhoud van de gemeenschappelijke bezittingen en gronden.

Bij onze vereniging kun je gebruik maken van de U-pas regeling

*prijzen zoals gehanteerd in sept. 2016

Mogelijkheden om ergens anders te kunnen tuinieren

Andere verenigingen in Utrecht

Als je op de volgende link klikt kom je bij een overzicht van andere Utrechtse verenigingen. Misschien hebben zij een tuin vrij. Andere verenigingen

Twee andere manieren om te kunnen tuinieren zijn: Food for Good en de Koningshof

Food for Good is voor iedereen met en zonder groene vingers! Een tuin vol groenten, fruit, bloemen en mensen. Er is altijd plek voor enthousiaste vrijwilligers en buurtbewoners die het leuk vinden om in de tuin te komen werken en/of mensen in het werk te begeleiden. Onder vakkundige begeleiding werken we samen in de tuin en verbouwen we, midden in Kanaleneiland, groente en fruit voor Kanaleneiland. De oogst is bedoeld voor de moestuinders en voor de verkoop op de tuin en op bestelling. Food for Good ligt in Park Transwijk, Vreugdenhillaan 48, 3526 ZA, Utrecht, in de zuidelijke driehoek die begrensd wordt door de Vreugdenhillaan en de Europalaan.

Bij de Koningshof op de Koningslaan kun je op een eigen tuintje werken. Hier zijn op dit moment ook alle tuintjes uitgegeven, maar je kunt iedere zaterdag als vrijwilliger aan de slag in de gemeenschappelijke tuin en kassen.
Op Koningshof kan je, onder begeleiding van professionele groentetelers, leren hoe je zelf groenten en fruit kan kweken.Daarnaast organiseren ze ook andere activiteiten, zoals lezingen en excursies, met als thema het telen van voedsel in de stad.