Gemeenschappelijke inkoop

Tuindersvereniging Abstede koopt regelmatig gemeenschappelijke goederen in die je op je eigen tuin kunt gebruiken. Door samen in te kopen kunnen we kosten drukken en voor sommige zaken is het gemakkelijker om die samen aan te schaffen.

Aan de zaad-, en pootgoed bestelling mag je ook meedoen als je geen lid bent van de vereniging. Stuur een mailtje naar tuindersverenigingabstede@gmail.com

Zaad van de Bolster

Biologische zaden en pootgoed

In januari wordt er gemeenschappelijk biologische zaden en  pootgoed ingekocht.

Het zaad wordt besteld bij De Bolster. Ieder geeft zijn bestelling door en krijgt na binnenkomst zijn eigen pakketje. Door samen te bestellen weten we grote kortingen te krijgen. Stuur een mail naar Tuindersverenigingabstede@gmail.com als je mee wilt doen. Meedoen voor tuinseizoen 2021 kan tot en met 20 januari; dan gaat de gezamenlijke bestelling op de post.

Pootgoed nemen we af bij de firma van der Wal. Zie het bericht pootgoed. Deze bestelling kan je doen tot 12 januari 2021. Dit lijkt vroeg, maar de praktijk wijst uit dat er bij later bestellen al veel producten zijn uitverkocht.

Mest

In de wintermaanden prikken we altijd één zaterdag waarop een boer uit de omgeving ons stalmest levert. Het gaat om een hoogwaardig mengsel van voornamelijk koeienmest met een klein deel van paarden en pony’s van ongeveer een jaar oud.

Elk jaar zijn er een of twee leden nodig die de organisatie van zo’n mestochtend op zich willen nemen. Het is een klus die niet veel tijd vraagt en erg dankbaar is.

Met de mest verrijk je je grond met extra organisch materiaal. Je kunt de mest in het vroege voorjaar aan de grond toevoegen, bijvoorbeeld door greppeltjes te graven, daar de mest in te verspreiden en die vervolgens weer af te dekken. Een andere methode is de mest in lagen in je composthoop verwerken.

Bij levering van de mest in de winter dient het op de tuin goed afgedekt te worden met plastic zodat de voedingstoffen niet uitspoelen.

Klik op de linkjes om meer te lezen over hoe met je mest om te gaan of over het opbouwen van een composthoop. Voor het groeiseizoen van 2020 is de mest reeds geleverd.

Tuinpalen

Kastanjehouten palen zijn inlands, duurzaam en milieuvriendelijk, want niet geïmpregneerd. Tuincentra bieden ze jammer genoeg niet aan. Daarom koopt de vereniging ze af en toe in wanneer er vraag naar is. Laat als je tuinpalen nodig hebt, dit weten aan het bestuur. Kastanjehouten palen zijn in vrijwel alle afmetingen te koop [www.kastanjehout.nl].