Weer vier stippen

Onze vereniging heeft deze zomer weer vier stippen gekregen voor het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren: de hoogste waardering. Dit is en blijft bijzonder, vooral omdat we een vrij kleine vereniging zijn. Je scoort op de natuurvriendelijkheid van de gemeenschappelijke grond en die hebben we relatief weinig.

Het was een genoegen keurmeester Ellen van Nood te ontvangen. Vanaf het allereerste moment was ze laaiend enthousiast over onze tuinen. Complimenten krijgen we in haar rapport onder meer voor de begroeiing rond de Gladjool, het maaibeleid in de boomgaard en onze poel langs de Minstroom. Extra interessant zijn haar adviezen over wat nog beter kan. Zo pleit ze voor meer stapelmuren, takkenrillen, en vijvers en poelen. Verder zouden we kunnen kijken naar een plek waar we de vegetatie kunnen verschralen en wilde bloemen kunnen inzaaien. Maar vooral wijst ze op de vele mogelijkheden voor voorlichting en educatie, niet alleen voor de leden maar ook voor buurtbewoners. Bijvoorbeeld met een workshop over hoe je nestkasten en vlindertafels maakt.De commissie Natuurlijk Tuinieren kijkt binnenkort uitgebreid naar Ellens adviezen en zal voorstellen doen aan bestuur en vereniging.

Kees Bals – juli 2018

Naar het volledige rapport