Plantdag aan de Minstroom

Kattenstaart, egelskop en adderwortel.

Moeraswalstro, moerasspirea en moerandoorn.

Gele lis en gele waterkers.

Goudveil.

Al die water- en oeverplanten klinken zo poëtisch. En dan moet je je nog eens voorstellen dat ze in bloei staan.

Op zaterdag 2 november (landelijke Natuurwerkdag) gaan we wilde planten neerzetten langs de oever van de Minstroom. Daarmee willen we de ecologische waarde vergroten: natuurlijke planten zullen meer insecten en vogels trekken. Door het herstel vorig jaar van de beschoeiing langs het wilgenpad en vooral de nieuwe harde beschoeiing langs de Zonstraat heeft de beek een redelijke klap opgelopen. Daarom hebben Groengroep Zonstraat en onze tuindersvereniging (onder de paraplu van Platform Abstede) het initiatief genomen voor deze vergroening. Dat plan kunnen we nu verwezenlijken met hulp van Bureau Natuurlijk Wijs en een gemeentelijke subsidie uit het Initiatievenfonds.

We gaan planten van 13.00 tot 15.00 uur en verzamelen bij de Gladjool. De planten komen bij het wilgenpad te staan, bij het Stroesterrein en bij de oude boerderij die daarnaast staat.  Deelname aan deze plantdag geldt als deelname aan een klussendag. Als je je minimumaantal klussendagen dit jaar nog niet gehaald hebt, is dit een extra kans. Maar ook als je daar al lang aanzit, ben je vanzelfsprekend van harte welkom. Neem je schop mee.
Kees Bals

Bij de Piet-Heinbrug legden we in september al een fauna-uittreedplek aan: twee boomstammen waarop watervogels even de veren kunnen poetsen. In kokosmatten groeien waterplanten.

Over dit project staat een ouder bericht op deze website: Bloeiende Minoever