Dek je je composthoop af? En hoe?

Pas onlangs realiseerde ik me dat ik jarenlang mijn composthoop braaf met zwart
landbouwplastic heb afgedekt, erger nog hem erin gewikkeld, met het idee dat het zo hoorde.
Nooit gedacht dat het kwaad kon. Maar nu dat dit plastic begint te raffelen of te scheuren,
ontdekken wij, hulptuinder Mirjam en ik, plotseling dat deze oplossing niet deugt.
Ik heb een aantal leden om advies gevraagd en kom op verschillende ‘praktijken’ uit.

Sommigen dekken hun mesthoop niet af.

Sommigen dekken hem niet af, maar houden hem beschut tegen de regen onder een
afdakje of onder planken van dik hout.

Sommigen dekken hem met stro af, met jute of karton.

Sommigen dekken hem met oranje of groen bouwzeil af

Op onderzoek
Ellen van Rooden en Erik Robbemont zijn voor mij op onderzoek uitgegaan en weten het volgende te vertellen:

Als je niet afdekt, gaat het composteren ook goed maar het proces gaat een stuk
langzamer.

Nu Ellen de composthoop beter afdekt, gaat het veel sneller en kan zij ook ligustertwijgen composteren.

Jute is een alternatief, maar het composteert zelf in ongeveer drie jaar.

Twee materialen zijn géén goede oplossingen: Toptex-doeken, die soms toch wel op
biologische boerderijen worden gebruikt (niet goed omdat zij polypropyleen bevatten);
en kokosmatten, waarvan de onderlaag misschien niet afbreekbaar is.
Wat in aanmerking komt is Bio Weedtex, een ecologisch textiel van biopolymeren,
vervaardigd uit glucose. Het is volledig recyclebaar, composteerbaar en biologisch
afbreekbaar. Het afbreken zou na 4 jaar minimaal zijn. De breedte is 1, 2 of 4 meter, het is 0,9 mm dik en kost ongeveer 10 euro per meter.
En kokosmatten, tenminste voor zover ze bio zijn (biomat, genoemd op de site intergrow.be. Maar zonder prijs).
De vraag is: zijn er leden die hier interesse in hebben? Eerst om meningen hierover uit te wisselen, maar misschien ook om voor een gezamenlijke oplossing te kiezen?

Agnès Vincenot

Je kunt reageren met een mail naar tuindersverenigingabstede@gmail.com. Of hier op de site.