Corona en de tuin

Aanvulling 29 maart 2020

Beste Tuinders,

Corona

Als aanvulling op de richtlijnen in verband met de Corona-epidemie sturen we
jullie nog wat aanwijzingen van het bestuur.

* Waar dat kan hebben we de klinken weggehaald. Dat lukte niet bij de poort van het Zuidterrein, gebruik daar alleen je sleutel.
* Het AVVN adviseerde om het toilet en de gereedschapsschuur af te sluiten. Dat gaat ons te ver, maar wel hebben we daar desinfecterende doekjes neergelegd en een emmer om de gebruikte doekjes te deponeren.  Je kunt ook je handen wassen bij de kraan of in de Gladjool.
* Diezelfde doekjes kun je ook gebruiken als je een kruiwagen gebruikt of om de klink van de Gladjool schoon te maken.
* Borden bij de ingang wijzen jullie nog een keer op de gewenste grote afstand.
* Gebruik de tafel in de boomgaarden niet. Je zit dan te dicht bij elkaar.
* We adviseren de tuinders die het cijferslot van de poort bij de Minkade gebruiken dat niet meer te doen en de andere poort te gebruiken.

Hulp nodig?

Een apart hoofdstuk is de hulp in bange dagen. Laten we hopen dat het niet gebeurt maar je kunt ziek worden waardoor je je tuin niet meer kunt bijhouden. Als dat gebeurt kan het bestuur andere tuinders vragen om te
helpen met het op orde houden van je tuin tot je zelf weer aan de slag kunt.
Als je hulp nodig hebt stuur dan een mailtje naar Renate Spruijt: rspruijt@xs4all.nl <mailto:rspruijt@xs4all.nl> . Zij zal dat coördineren. In principe is het bedoeld voor hulp in de tuin, maar in noodsituaties gaan we ook proberen je algemene hulp te bieden bijv met boodschappen.

Andere zaken:

* De gemeente heeft een takkenril geplaatst op de plaats van onze vroegere composthoop. Als je takken overhebt kun je ze daar kwijt.
* Op het terras van de Gladjool liggen nog wilgentakken. Die kun je vrij gebruiken in je tuin of om takkenrillen op te hogen. Er staat ook een lage tafel en een doos met overtollige spullen die je mee kunt nemen.
* In dit seizoen is er veel vraag naar grondboren. We hebben er twee, maar er is er een weg. Graag zo snel mogelijk terugbrengen.
* De pompen worden geplaatst begin mei, alleen op het stroesterrein zal dat eerder gebeuren.
* Een aantal tuinders van het zuidterrein gaat kastanjepalen bestellen bij van Vliet. www.kastanjehout.nl <http://www.kastanjehout.nl> . Ze bieden jullie de mogelijkheid daaraan mee te doen. De winkel is gesloten, maar je kunt via de site uitzoeken wat je wilt hebben. Als je mee wil doen stuur dan uiterlijk 2 maart een mail met je bestelling naar Kees Bals: keesbals@planet.nl <mailto:keesbals@planet.nl> . De bezorgkosten zullen verdeeld worden over de deelnemers.

Beste tuinders,

Door het Coronavirus hebben we de bestuursvergaderingen voorlopig geschrapt en overleggen we nu via telefoon en mail.We hebben het volgende besloten:

• We zien op het moment geen reden om het complex te sluiten, maar de Gladjool wordt voorlopig niet verhuurd.
  • We adviseren jullie dringend om de gedragslijnen van de overheid te volgen, en dan met name de minimale afstand van 1,5 m.
  • We hebben overwogen om desinfecterende zeep bij het kraantje te leggen. We doen dat niet omdat het door het ontbreken van een afvoer een enorme knoeiboel zou worden.
  • We vragen degenen die een sleutel hebben om de Gladjool open te maken, zo lang ze op de tuin zijn. Doe de Gladjool weer op slot als je weggaat. Zo kan iedereen zijn handen wassen in de Gladjool. We zijn ons ervan bewust dat dat onhandig is voor het Zuidterrein en vooral voor het Stroesterrein, maar daar kunnen we niet veel aan veranderen.
  • De ALV van 11 april gaat niet door en een volgende datum is nog niet vastgesteld. Dat betekent dat Ellen en Paul voorlopig hun bestuurswerk blijven doen.  We denken na over een andere manier van besluitvorming.
  • De klussendagen gaan voorlopig niet door. Als er dringende klussen zijn zal het bestuur vrijwilligers vragen die te doen op het moment dat het hen uitkomt. We roepen vooral  degenen die te weinig op klussendagen komen op om op die manier hun achterstand in te halen.
  • Het onderhoud aan de Gladjool is dringend nodig en gaat dus door. Er is een schilderploeg voor de Gladjool (Erik, Agnes, Anita, Raymond en Engelien) en als het beter weer wordt zullen we contact met hen opnemen om af te spreken wanneer we kunnen beginnen. Laat het mij weten als je mee wil helpen. Enige schilderervaring is wel gewenst.
  • Recent hebben Annette en Tim hun lidmaatschap opgezegd en hun tuinen komen dus vrij. Al eerder heeft het bestuur jullie in de gelegenheid gesteld naar een van die twee tuinen door te schuiven. Daarop heeft alleen Lara gereageerd en die neemt nu de tuin van Tim over.  De tuinen van Annette en Lara komen dus vrij. Omdat we ze niet ongebruikt willen laten hebben we tuinders van de wachtlijst uitgenodigd om te komen kijken. De procedure is aangepast om contact zo veilig mogelijk te laten verlopen.
  • Nu de scholen dicht zijn moeten we rekening houden met meer overlast van jongens. Als ze op het terrein komen blijf dan vriendelijk, zeg ze dat ze daar niet mogen komen en vraag ze om weg te gaan. Bel 112 als ze agressief worden. Blijf op een flinke afstand omdat ze soms spugen. Maak alleen foto’s als dat onopvallend kan.

Met vriendelijke groeten, namens het bestuur Paul