Kinderexcursies over bloemetje en bijtjes

I.v.m. de coronacrisis gaan de kinderexcursies eind juni niet door. Het is mogelijk dat ze later dit jaar nog worden gehouden en anders volgend jaar. Houd onze FB pagina in de gaten.

We vertelden aan elkaar: over de opa en kleinzoon die we langs de Minstroom tegenkwamen en uitnodigden om op de tuin bramen te komen plukken. Of de moeder met kinderen die we op de tuin uitlegden hoe aardbeien ontstaan en dat het nodig bleek om het werkelijke verhaal van de bloemetjes en de bijtjes te vertellen.

foto: Sanne van den Bosch

Zo’n soort ervaring heb jij misschien ook wel. Hoe weinig er vaak bekend is over de natuur, over hoe groente en fruit groeit. Hoe weinig er nodig is om mensen – en kinderen in het bijzonder – te boeien en blij te maken, enkel door ze te laten zien wat er in je tuin staat. En daarom dachten we: laten we eens excursies op onze tuinen organiseren voor (buurt)kinderen en hun ouders. Om ze te laten zien hoe aardappels onder de grond groeien.

Hoe wormen die grond gezond houden. Hoe insecten nodig zijn om vruchten te krijgen. Hoe de stekels aan de kruisbes de vruchten beschermen tegen de vogels. Hoe de erwtjes in een peul zitten. En om te laten proeven hoe lekker die verse erwtjes zijn.

We denken aan een weekend eind juni, begin juli.

Lijkt het je leuk om zo’n excursie te leiden? Laat het weten in een mailtje aan Lara:

laravandenbosch@gmail.com.

Lara van den Bosch en Kees Bals