Gespot: Vuurwants en bladwesp

Echt wel vaker gezien, maar niet eerder in deze grote getale: de vuurwants. Mooie rode wantsen met zwarte tekening op de schilden. Er zitten nu minstens honderd exemplaren in allerlei stadia op mijn kaasjeskruid. De nimfen doorlopen vijf stadia en elke keer zijn ze wat groter en krijgen ze tekening. De volwassen beesten overwinteren onder stenen, bladeren en in de grond. Ze leven voornamelijk op Linde, Kaasjeskruid en Robinia. Ze zuigen de sappen uit gevallen bladeren en zaden, maar eten ook wel dode insecten. Echte opruimers dus. Zelf worden ze weer gegeten door onder andere gorzen en vinken.

Tuindersvereniging Abstede Bladwesp

En dan was er nog het raadsel van de rups die in geen vlinderboek of site terug te vinden was. De rups blijkt een larve te zijn van de Tenthredo mandibularis. Dit is een vliesvleugelig insect uit de familie van de bladwespen  Maar dan wordt het mistig op internet want er is weinig te lezen over bladwespen behalve dan dat ze ook wel zaagwespen worden genoemd omdat de legboor van de vrouwtjes op een zaag lijkt. Hiermee dringen ze planten binnen en leggen daar hun eitjes. En om het mooier te zeggen dan op internet: dat ze met de 800 soorten veel eten. Een vrije vertaling van dat ze veel schade aanbrengen aan gewassen. Deze larve mag rustig verder eten. Weer een bijzonder dier op de soortenlijst van de vereniging!

Ellen van Rooden

Dit vind je misschien ook leuk...