Werken aan onze blue zone

Lara en Renate stellen zich voor

Vanwege het coronavirus kunnen wij, Lara van den Bosch en Renate Spruijt, ons helaas niet voorstellen op de algemene ledenvergadering, die in april zou zijn geweest, en doen we dat via de website. Renate is nu formeel voorzitter is en Lara secretaris van onze bijzondere vereniging.

Allereerst willen wij een groot applaus voor de aftredende voorzitter, penningmeester en secretaris. De afgelopen jaren hebben Reinier, Ellen en Paul er een belangrijke bijdrage aan geleverd dat het met onze mooie vereniging goed is verlopen. We hadden en hebben last van jongetjes en meisjes uit de buurt, we hebben last van coronamaatregelen en genieten van de zon (klimaatverandering?), we hebben last van droogte en van slakken. Maar we bevinden ons in een paradijs. Dat paradijs komt niet vanzelf, we werken er met z’n allen aan. Eraan werken doet ons goed, zowel fysiek als mentaal. Denk aan de ‘blue zones’ elders in de wereld, waar de mensen met een eigen stukje grond heel oud worden. Dit deel van Utrecht doet er niet voor onder.

Vertrouwen

Heel fijn dat Reinier in ieder geval nog een jaar in het bestuur blijft. En dat Ellen en Paul nog op de achtergrond aanwezig blijven door ons bij te staan met onder meer financiën en beheer van het terrein. Het feit dat zoveel voormalig bestuursleden nog actief blijven voor de vereniging geeft ons het vertrouwen om ook met een voorlopig dunne bestuursbezetting door te gaan. We hebben veel zin om ons in te zetten voor de vereniging en daar een steentje aan bij te dragen.

Bijzondere achtertuin

Renate

Renate: “Mijn werk (projectleider en adviseur bij de GGD in Flevoland) is eigenlijk mijn hobby en daarom kom ik te weinig toe aan tuinieren. Gelukkig is mijn partner Frans een echte tuin- en natuurliefhebber en kan ik door hem een mus van een merel onderscheiden. En door hem waardeer ik het gezang van de Tuinfluiters die wij nu op ons terrein hebben. In mijn vrije tijd heb ik bijna altijd wel in een bestuur gezeten. Het soort besturen waarin ik actief ben geweest, zijn bijvoorbeeld de Kindertelefoon in Utrecht, Podium Oost, St. Olijf, Beroepsvereniging voor gezondheidsbevordering en mijn koor Cantate Kantina. Naast mijn werk in de polder met veel nieuw land en mogelijkheden om groen en sociaal bij elkaar te brengen, vind ik het erg leuk om actief te zijn voor mijn eigen bijzondere achtertuin met zoveel bijzondere mensen. Ik woon aan de noordzijde van de tuinvereniging op de Zonstraat, en tuinier op de tuin naast de Gladjool. Genoeg over mezelf. Ik ben blij met Lara en Reinier als maatjes in het dagelijks reilen zeilen van de vereniging. En Nel als kritisch bestuurslid. Natuurlijk hoop ik ook op nieuwe aanwas in het bestuur. En zoals gezegd ik voel me ‘onuitgesproken‘ gesteund door oud-bestuursleden. Ik weet dat ik een beroep op hen kan doen als het nodig is. Ik heb er zin in! Punten waarover jullie nog van ons horen en waar we jullie ideeën voor kunnen gebruiken zijn bijvoorbeeld het pompensysteem, elektriciteitsvoorziening, de rol van de vereniging in de buurt, en het bewaken van het Minstroomgebied als beschermd stadsgezicht na de inwerkingtreding van de Omgevingswet.”

Hommels kijken

Lara: “Ik heb een tuin aan de zuidkant en daar ben ik best vaak, met name in het voorjaar en zeker nu in coronatijd bijna elke dag wel even. Soms kom ik water geven of mijn voorgezaaide plantjes poten. Soms gewoon alleen even naar de hommels kijken en ga ik daarna, goedgemutst, weer naar huis. Voor mij is de tuin de plek waar ik aard, ik kom er tot rust en ben er moeilijk weer weg te krijgen. Dat zullen velen van jullie herkennen. Ik heb een baan waarbij ik veel achter de pc zit. Ík werk als hydroloog bij het waterschap en dat betekent sommetjes maken, modellen draaien, kaarten maken, adviezen schrijven. Alles zittend op een stoel achter een scherm. Al kom ik soms buiten voor veldwerk. De tuin is een verademing na een lange werkdag zul je begrijpen. Ik heb geen ervaring als secretaris, maar heb in mijn studententijd veel bestuurswerk gedaan, destijds ook politiek actief geweest. Mensen om mij heen vinden mij heel sociaal en ik draag de tuin een warm hart toe, ik denk dat dat goeie eigenschappen voor een secretaris zijn. Er gaat wel veel tijd in zitten merk ik al, maar dat geeft niet want ik vind het erg leuk me voor de vereniging in te zetten met een leuk team bovendien. Helaas ken ik nog niet iedereen op de tuin en niet iedereen kent mij. Ik zal jullie daarom misschien aanspreken. Kom zelf vooral ook eens een praatje met mij en/of Renate maken. Ik zit sinds dit jaar op de oude tuin van Tim op zuid tegenover de tuin van Tom en Greet.”

Groeten, Lara (06-24916186) en Renate (06-48444429)