De poorten gingen weer open

Van de voorzitter

Beste Tuinders,

Alweer bijna anderhalf jaar ben ik voorzitter. De pandemie waar we nog mee moeten leven stond helaas flink in de weg voor fysieke ontmoetingen. De één vindt dit geen enkel probleem en juist wel prettig. De ander kijkt er halsreikend naar uit om weer spontaan contact te kunnen hebben. Ik heb het erg gemist om met elkaar enkele zaken tijdens een algemene ledenvergadering te bespreken. Sommige zaken worden daardoor steeds uitgesteld. Gelukkig hebben we met hulp van digitale mogelijkheden en de expertise van Lara toch het een en ander kunnen besluiten.

En gelukkig is er de Minnebrief waarvan ik gebruik kan maken jullie bij te praten over enkele zaken. Allereerst het verdrietige overlijden van José Schenkels, onze tuinder op het Stroes terrein. Zij had een tuin naast haar partner Wouter Mulders. Haar liefde voor de natuur en tuinieren werden tijdens de mooie afscheidsdienst in de Aloysiuskerk veelvuldig genoemd

(zie onderaan haar foto en gedicht).

Appelboom

We wilden heel graag een zomerfeest houden op 20 juni. De maatregelen rondom corona bleven voortduren, maar circa een week nadat we in het bestuur hadden besloten om het toch niet door te laten gaan werden versoepelingen versneld doorgevoerd. Marja Oosterman had vele originele activiteiten geregeld voor deze dag. Heel jammer dat het zo is gelopen.

Onze zorgen over de veiligheid en gezondheid van de appelboom in de boomgaard van het zuidterrein heb ik besproken met de gemeente. De gemeente heeft de boom gecontroleerd en Frank, de ambtenaar, raadde aan jaarlijks te bekijken hoe het ervoor staat, de takken in te korten en de banktafel niet meer onder de boom te plaatsen. We kunnen de appelboom dit jaar in ieder geval toch nog gewoon laten staan.

Verenigingslied

Op 12 juni was er een gezellige klussendag en hebben we de terreinen tijdens deze groeizame maanden weer gefatsoeneerd. Zondag 13 juni tijdens de Groen-moet-je-doen-dag waren onze tuinen open voor bezoekers die een drankje en een rondleiding konden krijgen. Het was prachtig weer en het optreden van Tourbadoer sloot de dag af (Annette met haar accordeon, violist Robert en twee zangers, waaronder Jos Schuurman). We hebben nu zelfs een eigen verenigingslied. Na een toast op onze aanstaande vrijheid vanwege de vaccinaties en versoepelde maatregelen gingen we tevreden huiswaarts.

De week die hierop volgde stond in het teken van het afstudeerkunstwerk van de Waalse Emma Bourguignon. Haar kunstwerk ging over collective,  space en community. Omdat er vanwege corona geen tentoonstellingen binnen konden plaatsvinden hebben we onze boomgaard en de Gladjool beschikbaar gesteld voor haar. Zij was ons daarvoor zeer dankbaar. Op 7 juli hebben een paar leden nog een drankje met haar gedronken.

Struinen en oogsten

Op 5 september hadden we een zeer druk bezochte ‘Struinen in de tuinen’ met drie prachtige optredens van Kebek, Canadese folkmuziek. En op 11 september waren de klussendag en ons jaarlijkse ‘oogstfeest’, die we gelukkig door konden laten gaan. Kortom, best een gezellige, drukke zomerperiode in en om onze tuinen.

En via deze weg nodig ik jullie uit om naar de fysieke Algemene Ledenvergadering te komen. In de tuinkalender stond deze gepland op zaterdag 30 oktober. Maar vanwege beschikbaarheid van de ruimte vindt deze plaats op zondag 31 oktober in Podium Oost. Deze ledenvergadering staat vooral in het teken van bijpraten met elkaar en de toekomst van onze vereniging. Denk daarbij aan elektrische waterpompen en het al dan niet meer openstellen van onze ‘deuren’. Een aantal leden heeft een mooie toekomstnotitie opgesteld waarover we graag met jullie van gedachten wisselen. Deze notitie ontvangen jullie voorafgaande aan de ALV.

Dus reserveer in je agenda:

Zondag 31 oktober 2021 van 15.00 – 17.00 uur ALV in Podium Oost,
Oudwijkerdwarsstraat 148

Hartelijke groet en geniet van de tuin zolang het nog kan!

Renate Spruijt