De verlengde arm van Arien

‘Je maakt er een mooie mulchlaag mee’

Zonder ons gereedschap zouden we tamelijk onthand zijn in de tuin. Arien van Veen vertelt over het hulpmiddel waar zij veel plezier aan beleefd.

Wat is dit?
“Een takkenhakselaar.”

Wat doe je ermee?
“Je versnippert er takken mee. Ik stop er wilgentenen in die ik van de bomen langs de Minstroom haal. Eigenlijk had ik hem aangeschaft om het pad door mijn tuin met boomschors te bedekken. Het graspad dat ik nu heb raakt in het najaar steeds beschadigd. Maar toen ik met het apparaat aan het werk ging, kwam er een soort zaagsel uit, in plaats van snippers. In eerste instantie was ik teleurgesteld. Maar uiteindelijk ben ik het gaan gebruiken als een mulchlaag op de grond. Je moet dit houtig materiaal niet onderspitten, want dan wordt de grond te zuur. Maar door het erop te leggen wordt de bodem warmer wat goed is voor de diertjes in de grond. En het beschermt de planten. Onder de aardbeien zorgt het ervoor dat de vruchten droger blijven, omdat dit materiaal sneller droog is dan de aarde. Ik heb gemerkt dat je het niet zuinig moet uitstrooien, maar in een dikke laag, anders spoelt het snel weg. Ik heb op internet opgezocht dat als je het in een laag van tien centimeter dik legt, je het ook voor een pad kunt gebruiken. Misschien is het een idee om als vereniging een duurdere aan te schaffen, waarin je behalve hout ook gebladerte kunt hakselen. Die combinatie is beter bruikbaar als mulchlaag, omdat je nog meer mineralen en dergelijk aan de grond toevoegt. En waarschijnlijk kan je er ook grover materiaal mee maken, stukjes hout, dat geschikter is om een pad mee te bedekken.”

Hoe leerde je dit gereedschap kennen?
“Ik ben ernaar op zoek gegaan nadat ik ontdekte dat als ik boomschors zou kopen voor mijn pad me dat honderd euro zou kosten.”

Deze hakselaar geeft hele fijne snippers

Hoe kom je eraan?
“Gekocht op internet, maar ik weet niet meer bij welke zaak. De hakselaar kostte zo’n tachtig euro.”

Welk rapportcijfer geef je eraan?
“Een 7 à 7,5. Hij functioneert goed. Je moet de takken er niet doorduwen, maar enkel zorgen dat ze recht door de opening gaan. In dit apparaat kunnen takken met maximaal een doorsnee van vierenhalf centimeter en eigenlijk zou ik een apparaat willen hebben dat geschikt is voor bredere takken.”

Kees Bals

Dit vind je misschien ook interessant...