Heel Abstede zingt!

Het hele bestuur zingt. Dat in elk geval. We kwamen daar achter toen we bestuursvergaderingen gingen plannen. Dat bleek niet makkelijk te zijn: op maandag repeteert Nel, op dinsdag zijn Reinier en Lara aan de beurt en op woensdag Renate. Toen Paul Verhagen nog in het bestuur zat, moesten we ook met hem rekening houden, want hij zingt in een kamerkoor. Er zijn meer leden die zingen. We weten het van Jos, Clemens, Kees, Bernadette, Geeske. Wellicht zijn er nog meer? Dat bracht ons op de vraag: is er een verband tussen zingen en tuinieren? Ik vroeg het Paul Krijnen, tuinder bij ons en dirigent van vijf koren in Utrecht en omstreken.

‘Ze houden van activiteiten die heel dichtbij staan.’

Paul: “Ik zie een verband tussen zingen en tuinieren. Zangers en tuinders zijn denk ik gevoelsmensen. Ze houden van activiteiten die heel dichtbij staan. Als je zingt produceer je de klanken met je eigen lichaam, je bent zelf het instrument. Als je tuiniert maak je ook heel direct een eigen product. Wroeten in de grond tussen de groenten, je eigen producten zien opgroeien en verwerken. Zo geniet ik ook achteraf nog maanden van mijn eigengemaakte jam. Bovendien helpt de omgeving: lekker buiten tuinieren waar de vogeltjes fluiten, heerlijk in onze oase. Zingen doe je vaak in een kerk. Vroeger als kind vond je het bijwonen van een kerkdienst dikwijls langdradig en zat je je te vervelen. Maar nu kan zingen in een mooie kerk een enorme ervaring zijn. Misschien is het wel geen toeval dat juist de bestuursleden zingen. Het verenigingsleven leeft sterk bij een koor en bij onze tuindersvereniging: met zijn allen ergens aan werken. Ik zie trouwens nog verband met iets anders. Veel tuinders houden van bergwandelen heb ik gemerkt. Ook dan ben je op zoek naar hoe je zo dicht mogelijk bij de natuur en bij jezelf komt.”

Overigens, het moet gezegd worden dat koren enorm geraakt worden door de corona epidemie. Heel veel koren komen slechts gedeeltelijk bij elkaar, zoeken een digitale oplossing of liggen helemaal stil. Praktisch alle concerten zijn gecanceld. Voorlopig dan maar vooral zingen onder de douche, op de fiets of in de tuin.