Natuurlijk tuinieren

Al vele jaren prijkt er in de Gladiool, ons verenigingshuisje, een bord met Lieveheersbeestje. Dit bord hebben we uitgereikt gekregen door de AVVN, IVN en KNNV. Het toont ons Keurmerk voor Natuurlijk Tuinieren. Een prestatie waaruit maar weer blijkt hoe uniek dit stukje Utrecht is.

Wil je als tuinvereniging in aanmerking komen voor dit keurmerk dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Tuinders mogen geen gif gebruiken. De grond moet het hele jaar bedekt blijven. Er moet ruimte zijn voor ‘vergeten’ hoekjes waar wat stenen liggen, wat snoeihout en planten die spontaan opkomen ongemoeid blijven. Zo krijg je tuinen die niet alleen gebruikt worden voor productie, maar ook een goed leefgebied zijn voor vogels, insecten, zoogdieren en wilden planten.

Onze vereniging was één van de vijf tuincomplexen die als eerste meedeed aan een tuinkeuring in 1996.

Voor tips over natuurvriendelijk tuinieren zie Natuurvriendelijke Tuin – Tuindersvereniging Abstede

Signaalplanten: wat ‘onkruid’ je leert over je tuin

Planten die spontaan opkomen, geven een indicatie van de samenstelling van de grond waarop ze staan. Wanneer je langs de tuinen van ons complex loopt, is het leuk te zien dat we allemaal verschillend tuinieren. En aan de spontaan opgekomen planten, meestal onkruiden genoemd, zie je ook dat we allemaal verschillend met de grond omgaan. Wel, niet, of teveel mest; humus toevoegen of groen afvoeren; veel kale grond, of juist alles bedekt; wel of niet een boom of vaste planten. Wat vertelt je ‘onkruid’ je?

Signaalplanten: wat ‘onkruid’ je leert over je tuin – Tuindersvereniging Abstede