Speuren naar wantsen

Hoe leuk is het als klas om te komen rondneuzen op ons paradijselijke moestuincomplex. Twintig kinderen kwamen dit najaar eetbare plantjes ontdekken, leren over insecten en appels proeven met hun biologie juffrouw. En uiteraard was onze eco-wc ook zeer interessant.

Buitenles voor Groep 7 Kathedrale Koorschool in de moestuin

De kinderen van groep 7 van de Kathedrale Koorschool Utrecht kwamen eind september naar de moestuinen voor een buitenles. Bioloog en basisschooljuf Dymph Kanne gaf les aan de kinderen over het belang van insecten en biodiversiteit.

Minstroom

Tijdens een rondleiding over beide terreinen vertelde bestuurslid Lara over de geschiedenis van onze tuinen. Van de middeleeuwen, de hoveniers en de bootjes die groenten en fruit naar de markt brachten over de Minstroom. Over de plannen uit de jaren ‘70 voor een weg door de tuinen en de krakers in de jaren ’80, naar hoe de tuinen nu zijn. En hoe fijn en belangrijk groen is in een stad.

Appels

In de tuin van Karien, Lianne en Joke mocht de klas appels vers van de boom proeven, kennismaken met kruiden zoals citroenverbena, dropplant, salie en oregano. De kinderen speurden met een insectenkaart naar verschillende soorten insecten. Er werd nog een bijzondere wants gevonden die op de rode lijst voorkomt: Zuidelijke groene schildwants, de Nezara viridula.

Jong

De kinderen en leerkrachten vonden het heerlijke ochtend en voor herhaling vatbaar.

In de komende jaren gaan we ons als vereniging vaker actief openstellen voor scholenbezoek en kinderen laten leren van de natuur.

Joke van der Glas