Met het project 1 m2 vlas leer je linnen te verbouwen

Het is dit jaar de trots van onze tuin: de vlas die – zonder veel werk van onze kant – keurig de hoogte in groeit. Waar we dit jaar in onze moestuin de slechtste oogst ooit beleven, lijkt vlas zich nergens aan te storen. Je zaait, schoffelt het onkruid weg en wacht. Het enige dat nodig is, is wat ondersteuning zodat de vlasaren niet omvallen door regen of wind. Zelf de slakken laten het vlas ongemoeid.

1 m2 vlas is een project van Craft Council Nederland. Het begon in 2018 als the Linen Project waar studenten Fashion Design van ArtEZ in Arnhem de mogelijkheid onderzochten om weer ons eigen textiel te produceren en een kleinschalige linnenproductie in Nederland te herstellen.

De vlasplant komt namelijk al heel lang voor in ons land, samen met België en Noord-Frankrijk is Nederland wereldwijd de grootste producent van vlas. Het vlas groeit ongeveer honderd dagen, meestal is de oogst eind juli of begin augustus. Deze maand bloeit het vlas. Je kunt het straks herkennen aan de blauw/paarse bloemen.

Als deelnemer van het project (er zijn zo’n 800 deelnemers waaronder meerdere bij onze tuindersvereniging) krijg je zaden en online tutorials en nieuwsbrieven. Onder begeleiding doorloop je het gehele proces van zaadje tot textiel. Uiteindelijk moet de 1 m2 vlas een linnen servet opleveren. Of dat echt gaat lukken, is nog even de vraag. We moeten nog roten (fermentatieproces waarbij de vezels loskomen), drogen, repelen, braken, hekelen en spinnen… voor het gewenste resultaat.