Snoeien door Willem

img_6653Snoeibeurt in november

Drie zaterdagen is Willem – onze professionele fruitsnoeier – weer fruitbomen en bessenstruiken komen snoeien bij ieder die zich heeft aanmeldt bij mij. Dit jaar (2019) op 2 en 9 november. Aan de hand van het snoeischema dat ik maak voor die dagen om zoveel mogelijk alle wensen te honoreren en het voor Willem zo efficiënt mogelijk te organiseren.

De snoeidag voor de steenvruchten hebben we op 5 oktober al gedaan. Else vroeg twee jaar geleden of haar pruimenboom eerder gesnoeid kon worden vanwege het voorkomen van loodglans. We hebben dat toen uitgezocht en de pruimen kunnen het best vóór half oktober gesnoeid worden. Dus hadden we voor de tweede keer een aparte snoeidag voor pruimen en kersen (prunussoorten) en notenbomen begin oktober.

De appels, peren en bessen zijn in november aan de beurt. Het waterlot (groeit stevig recht omhoog) eruit, de kroon uitdunnen zodat overal licht en lucht kan komen, niet teveel inkorten want dan krijg je meer blad dan vrucht maar juist enkel lange takken staan laten, soms enkele toekomstige vruchttakken met een touwtje meer horizontaal buigen voor een goede vruchtzetting. Ieder jaar is het weer nieuw voor mij en bij iedere boom gaat het anders. Hoe is de oogst geweest? Willem kent alle fruitbomen op het complex uit z’n hoofd en we hebben hele gesprekken hoe het met ze gaat en of ze dit jaar ook weer onderhanden genomen mogen worden, want dat heeft hij toch het liefst. De grote appelboom in de boomgaard is rot: hoe lang kan die nog mee? Kan hij nog wel gesnoeid worden? Want dan moet Willem toch weer in de boom klimmen – niet zonder risico. We besluiten het nog weer een jaar te proberen. De pruimenboom in de boomgaard voor aan het pad heeft loodglans. Het zit aan één kant van de boom, laat Willem zien. Die boom zal op afzienbare termijn afsterven en moet dan om. Maar dit jaar nog maar niet, vinden wij.