Bloemen in de boomgaard

Op 8 september 2020 heeft het bestuur een stokje gestoken voor het plan om de bloemen in de boomgaard een extra inpuls te geven. Er is niet gezaaid. Het zaad ligt in het zakje te wachten op groen licht.

De boomgaard op de noordkant maakt vanaf het begin van de vereniging onderdeel uit van ons complex. Naast het telen van fruit willen de leden er ruimte bieden aan inheemse planten. Liefst natuurlijk zo bloemrijk mogelijk om er een walhalla voor insecten, zoogdieren (egels bijvoorbeeld) en vogels van te maken.

Om inheemse bloemen er een kans te bieden, heb je een arme grond nodig. Door één  à twee maal per jaar te maaien en het maaisel af te voeren, kun je dit bewerkstelligen.

Er is al veel moois gebeurd in de boomgaard. De takkenwallen zijn sterke elementen. Maar het grote gebaar van een bloemenweide komt nog steeds niet goed van de grond. Daarom willen we de natuur een handje helpen. Komende klussendag gaan we de boomgaard flink maaien en gaan we een bloemenmengsel inzaaien dat is samengesteld uit zaden die het goed doen in boomgaarden. We zaaien het ruim buiten de picknicktafel (en het paadje daarnaar toe), zodat we het gras daaromheen het hele jaar kort kunnen houden.

Het mengsel dat we bestellen bestaat uit inheemse planten. De zaden zijn gegarandeerd  niet behandeld met bestrijdingsmiddelen. In het mengsel zitten de volgende bloemen: Achillea millefolium (Duizendblad), Barbarea vulgaris (Gewoon barbarakruid), Centaurea jacea (Knoopkruid), Crepis biennis (Groot streepzaad), Daucus carota (Peen), Echium vulgare (Slangenkruid), Erodium cicutarium (Gewone reigersbek), Galium mollugo (Glad walstro), Hieracium laevigatum (Stijf havikskruid), Hieracium umbellatum (Schermhavikskruid) Hypericum perforatum, (Sint Janskruid), Hypochaeris radicata (Gewoon biggenkruid), Jasione montana (Zandblauwtje), Leontodon autumnalis (Vertakte leeuwentand), Leucanthemum vulgare (Gewone margriet), Lotus corniculatus (Gewone rolklaver), Luzula campestris (Gewone veldbies), Malva moschata (Muskuskaasjeskruid), Oenothera biennis (Middelste teunisbloem), Plantago lanceolata (Smalle weegbree), Prunella vulgaris (Gewone brunel), Ranunculus acris (Scherpe boterbloem), Rhinanthus minor (Kleine ratelaar), Silene dioica (Dagkoekoeksbloem) Tragopogon pratensis subsp. pratensis (Gele morgenster), Trifolium arvense (Hazenpootje).

Initiatief van de commissie natuurlijk tuinieren.

Ellen van Rooden