Natuurlijk tuinieren

Op onze tuinderij is het de bedoeling, dat we natuurlijk tuinieren. Daarvoor krijgen we eens in de zoveel jaar een lieveheersbeestje vol stippen. (Keurmerk Natuurlijk TuinierenAVVN) Maar wat houdt natuurlijk tuinieren eigenlijk in?
2lhb-1542In principe kun je zeggen: tuinieren met de natuur. Dat is meer dan biologische zaden gebruiken en verantwoorde mest in de grond stoppen. Natuurlijk willen we ook oogsten, daar hebben we vaak insecten bij nodig. Het is dus zaak om onze tuin insectvriendelijk in te richten. Planten te zetten of laten staan, waar bloemen vol nectar en stuifmeel aan komen, zodat er genoeg bijen komen om onze gewassen te bestuiven. De sprekende kleuren van b.v. Oost- Indische kers of goudsbloemen wijzen insecten de weg.
Dan zijn er nog de andere dieren, die ook ‘natuurlijk” zijn. De muisjes, egels, regenwormen, oorwurmen, pissebedden, noem maar op, en vanzelf sprekend de vogels. Ja, daarbij komt onze oogst soms wel mee in het gedrang! Dat een slak een enkel kropje sla opeet, en de vogels een paar bessen plukken, dat is tot daaraan toe, maar helaas zijn die dieren niet zo bescheiden! Daarover valt nog veel te zeggen. Maar muisjes en egels wonen graag onderin onze takkenrillen, en ringslangen in onze composthopen. Hoe meer natuur we ruimte bieden, des te meer zijn we bezig met natuurlijk tuinieren.
We zullen regelmatig, met het seizoen mee, berichten plaatsen die je kunnen helpen om natuurlijk te gaan tuinieren.
Onze vereniging had de eer tot de pilot groep te behoren van verenigingen die in de gelegenheid gesteld werden om aan het keurmerk mee te gaan doen van de AVVN / KNVV / IVN. Een erkenning op het gebied van natuurlijk tuinieren. Een aantal jaren geleden is er zelfs een internationale waardering bovenop gekomen. Verder lezen….

Dit vind je misschien ook interessant...