De wolf van oost

Dit verhaal is een speurtocht die nog niet geëindigd is en die ik laat beginnen bij het kippenhok van Aline woonachtig op Zonstraat 1.

In een nacht tijd verdwenen zonder een spoor na te laten drie kippen uit Aline haar kippenhok. Geen veren die in een strijd waren losgeraakt, geen bloed. Niets. De eerste gedachte was inbraak door mensen. Aline voorzag de deur van een draadje om braak via de deur te kunnen detecteren. Er verdween weer een kip, maar het draadje zat nog op zijn plek. Ze inspecteerde het hok. Geen graafgaten er omheen, maar wel wat gaten in het hoge hek. En er verdwenen nadien meer kippen, nu een per nacht.

De vraag is welk dier kippen kan meepakken zonder een spoor achter te laten. Vogels als havik en buizerd kunnen op kippen jagen, maar zullen dat nooit in de nacht doen. Een hond? Kan niet goed klimmen en door een klein gat. Een kat behoort dan wel weer bij de kanshebbers. Maar drie kippen in een nacht en dan geen sporen achterlaten… Onze katten zijn over het algemeen goed doorvoed. Maar een aantal jaren terug was er een verwilderde kat die de kippen bij Tom wegving. Die zou dus in aanmerking komen. De rat valt af; die zou gangen graven naar het hok toe. Een vos is moeilijk voorstelbaar. Hij had niet in de kooi kunnen springen én de vos knipt veren (afbijten) van de prooi af, of bijt de kop eraf. Een steenmarter eet wel kippeneieren, muizen en ratten maar laat de kip vrijwel altijd ongemoeid, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (van Alterra e.a.). En was het toch een steenmarter geweest dan hadden er prooiresten in het hok gelegen. De nerts is uitgestorven in Nederland. De wezel lijkt te klein te zijn om kippen te jagen; het menu bestaat vooral uit woelmuizen. Dan komt de bunzing in beeld, ook een marterachtige. Dit dier staat erom bekend dat hij voedselvoorraden aanlegt en meer kippen dood om aan die behoefte te voldoen. Een paar jaar geleden is de bunzing, met bewijs van foto, gesignaleerd bij het Koningshof aan de Koningsweg. Via park Oosterspoorbaan en het Krommerijnpark is het goed mogelijk dat dit soort dieren richting binnenstad trekt.

Een vreemde kat?

Er zijn nog meer aanwijzingen. Robert dacht vanuit zijn huiskamer een vreemde kat in zijn tuin te zien. Helaas liep het dier naar de tuin van Ger voordat Robert het fototoestel scherp kon stellen. Maar hij dacht een langere staart te zien die op het eind iets afgeplat is. En pluimpjes op de oren. Deze pluimpjes brengt ons bij de lynx, wat niet waarschijnlijk is. Maar de grote van een kat en een langere staart zou toch op de marter-achtige kunnen wijzen.

Er zijn nog wat aparte waarnemingen uit de buurt. Want ook de dierenweide in Abstede mist met regelmaat kippen. En deze week lag er in mijn tuin een dood jong vogeltje. Door de grootte leek het een houtduif jong, maar nader onderzoek wees uit dat het om een jong van de grote bonte specht gaat. Deze broed in gaten in bomen. En vooral marterachtigen komen in aanmerking die nesten te roven.

Meldpunt

Wie doet mee met deze speurtocht? Het enige wat je hoeft te doen is kijken in je tuin en omgeving of er iets aparts aan de hand is en te kijken of er een link zou kunnen zijn met deze verhalen, en het dan te melden.

De bunzing (Mustela putorius) behoort tot de familie der marterachtigen. Hij heeft een kop-romplengte van 33-45 cm, staart 12-18 cm, terwijl het vrouwtje iets kleiner is met 28-38 cm en staart 10,5-15 cm. Bunzingen hebben een donderbruine vacht met een geel, geelwitte of lichtbruine ondervacht. Ze jagen vooral in de nacht, maar in het broedseizoen ook wel overdag, op konijnen, hazen, ratten, muizen, mollen, vogels, vogeleieren, reptielen, amfibieën, insecten en fruit. Hun leefgebied bedraagt 8 tot 1000 hectare.

De steenmarter (Martes foina) . Het mannetje is 43 – 59 cm lang, het vrouwtje 38 – 47 cm, waarbij de staart circa 25 cm lang is. De vacht is asgrauw tot grijsbruin met eeen (grijs)witte ondervacht. De bef is wit of roomachtig en loopt vaak door tot op de poten. De boommarter is iets ranker. De steenmarter leeft vaak in bebouwde gebieden en is in de nacht actief. Hij kan 10 – 15 km per nacht afleggen. Ze eten o.a. muizen, ratten, egels, jonge konijnen, vogels, eieren, kevers, rupsen, kikkers en regenwormen, maar ook bessen, bramen, appels, peren en kersen. Ze leggen vaak voedselvoorraden aan.

Ellen van Rooden

Update 2 juli 2020

Medio 20 juni 2020 is er een hermelijn gesignaleerd op het Koningshof aan de Koningsweg. Zou dit de kippendoder kunnen zijn? Qua territorium grootte zou het kunnen, maar kip lijkt niet op zijn menu te staan. Maar de hermelijn zou dus makkelijk de stad in kunnen komen.

Dit schrijft de Zoogdiervereniging over de hermelijn: https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdiersoorten/hermelijn