Insectenhotel in vol bedrijf

Gespot op de tuin

Een groep tuinders bouwden drie jaar geleden een aantal bijenhotels, samen met mensen van de Groengroep Zonstraat/Minstroom en van het Natuurlint Oosterspoorbaan. Maken insecten er gebruik van?

Rosse metselbij in het zonnetje op de kast

De kasten langs de Minstroom waren aan renovatie toe. Angeles en Ellen hebben ieder een kast onder handen genomen. Het mooie was dat veel gangen nog bezet waren met larven. Vanaf eind maart was het al een drukte van belang bij de kasten. Dit is de periode dat vooral rosse metselbijen actief zijn.

Hoewel deze bijen solitair zijn, vinden ze het geen probleem om bij elkaar in de buurt hun eitjes af te zetten. Het vrouwtje maakt gebruik van holle stengels om haar eitjes in te leggen. Meestal maakt ze steeds een broedcel, met een eitje erin en stuifmeel als voer voor de larve. In een stengel worden ongeveer tien broedcellen afgezet. De ingang wordt uiteindelijk met een klontje grond dicht gemetseld. Tien dagen na de ei-afzetting komen de larven uit, na vijf weken hebben de larven het voedsel op en verpoppen ze. Rond eind augustus/september komt de pop uit, de jonge bij blijft echter in de broedcel overwinteren, en komt pas in het vroege voorjaar naar buiten.

Maar niet alleen metselbijen zijn bij de kasten te vinden. Gespot zijn ook een muurwesp en een huiszebraspin. Leuk toch?

Onderaan deze pagina is nog een filmpje van de Rosse metselbij in actie. Lees terug over het bouwen van de nestkasten in 2018.