De verlengde arm van Peter Paul

‘Aan dit gereedschap mankeert niks’

Al zo’n 10.000 jaar verbouwen we gewassen, maar evolutionair is de mens nog steeds niet aangepast aan dit werk. Met gereedschap moeten we onze armen verlengen. In deze rubriek steeds een tip voor een onbekend, maar goed stuk gereedschap. Deze keer van Peter Paul Kooijman.

Wat is dit? “Een woelvork.”

Wat doe je ermee? “Je maakt er de grond mee los, waardoor je daarna het onkruid makkelijk eruit kunt halen en je lucht in de grond brengt. Het is efficiënt, je werkt er snel mee. Daarnaast is het goed voor de grond: je houdt de gelaagdheid in stand en daarmee het bodemleven intact. Je moet natuurlijk wel altijd op een plank gaan staan, want als je direct op de grond staat duw je die zo dicht dat het een jaar duurt voordat de grond zich heeft hersteld. Bovendien spaar je met deze woelvork je rug, omdat je duwend in plaats van tillend bukt: je laat je gewicht in je voordeel werken.

Ik gebruik de woelvork ook als ik mest onderspit. Nadat ik de grond los heb gemaakt, maak een geultje waarin ik natte klonterige mest schep en vervolgens maak ik 10 centimeter verder een volgend geultje waarbij ik dan de bovenlaag op het eerste geultje gooi.

Doordat er geen dwarsbalkje tussen de twee stangen zit, kan ik die stelen achter me duwen. Dat is handig in kleine tuinen zoals die van ons. Voor de relatief lichte grond die wij hebben is hij zonder tussenstang toch stabiel genoeg.”

Hoe leerde je dit gereedschap kennen? “Ik denk bij Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren, uit Vlaanderen; KB). Die Belgen hebben volgens mij iets meer een moestuincultuur. Het lijkt erop dat ze daardoor ook innovatiever zijn. Als ik me goed herinner was het een oude man die de woelvork zo’n tien jaar geleden heeft ontwikkeld.”

Hoe kom je eraan? “Deze, van het merk Leborgne, heb ik gevonden in een tuincentrum in Frankrijk. Hij kostte maar 60 à 70 euro. Bij de Wiltfang kun je er ook een kopen, maar voor het dubbele van de prijs en wel met een tussenstang.”

Welk rapportcijfer geef je eraan? “Een 10 geven mag natuurlijk niet, maar ik kom er toch heel dichtbij. Hier mankeert niks aan, het levert veel op en het is innovatief.”

Kees Bals

Nawoord: Ellen meldt dat ze al meer dan tien jaar geleden de woelvork kreeg die haar vader altijd in zijn moestuin had gebruikt. Volgens de Franstalige Wikipedia is de ontwerper van de grelinette (het Franse woord voor de woelvork) André Grelin (1906-1982). Deze Fransman vroeg begin jaren zestig een patent aan op zijn uitvinding.

Dit vind je misschien ook interessant...