Goed boeren op Stroes

Ciska en Theo Kop

Peultjes, bietjes en wortelen verbouwden Ciska en Theo Kop met succes in de jaren 80 op het terrein van opa Stroes -nog voor de vereniging bestond. Nu staat de laatste boerenkool er weliswaar prachtig maar ietwat weemoedig bij, want de tuin wordt opgezegd. Frans en Lara zochten de tuinders op leeftijd op om terug te blikken op hun tijd bij TV Abstede.

Afscheid van de familie Kop

Ciska en Theo Kop hebben hun laatste tuinierseizoen eind vorig jaar afgesloten. Zij hebben mede aan de wieg gestaan van het ontstaan van Tuindersvereniging Abstede. Het bestuur vond het passend om een afscheidscadeautje af te geven en wat herinneringen van de familie op te tekenen. Ciska – inmiddels 86 jaar oud – stamt af van een grote tuindersfamilie uit Loenen aan de Vecht. Het tuindersleven was haar dus met de paplepel meegegeven.

Peultjes

Toen zij naar Utrecht verhuisde kon zij een klein stukje grond van Boer Stroes in bruikleen krijgen. Hier begon Ciska van alles te telen zoals peultjes, bietjes en wortelen. Ciska vertelde dat zij het intelligente deel van de werkzaamheden op de tuin uitvoerde. Theo (85 jaar) was meer voor het spit en graafwerk. Deze taakverdeling is voor veel tuinders herkenbaar waarschijnlijk….

Duiven

Ciska denkt nog vaak terug aan de tijd met boer Stroes. Hij was eigenlijk geen een echte boer maar veel meer een schillenboer. Toen het met Boer Stroes slechter ging heeft zij hem jarenlang verzorgd. Theo zijn grootste hobby was niet zozeer de tuin maar het houden van (wedstrijd)duiven. Als we Theo mogen geloven konden zijn duiven helemaal vanuit Bordeaux de Abstederdijk moeiteloos terugvinden. De mest van de duiven was volgens Theo uitstekend te gebruiken voor de moestuin.

Dochter

Nu het fysiek wat minder gaat lukt het niet meer de grote moestuin bij te houden. Maar gelukkig blijft er aan huis nog een klein lapje grond over dat met behulp van dochter Irma als moestuin in gebruik blijft. Zo blijft het tuindersbloed kruipen waar het niet gaan kan. Wij wensen de familie Kop alle goeds toe voor de toekomst en hopelijk tot ziens op het lustrum van tuindersvereniging Abstede.

Frans Lips

Ciska in 1998 op haar tuin