Minder gft, meer compost

Minder gft-bakken aan de straat, meer composteren op het terrein zelf. Op de ALV is gesproken over het compostbeleid van onze vereniging. De meeste leden willen toe naar een meer circulair systeem.

Aanleiding om te praten over het compostbeleid zijn de vraagtekens van sommige leden bij het gebruik van groenbakken. Zowel de vereniging als een deel van de tuinders zet (een deel van) hun tuinafval aan de straat. Vanuit duurzaamheidsoogpunt is dat niet efficiënt: de gemeente laat vrachtwagens rijden om het op te halen; het moet worden verwerkt en de compost die het oplevert wordt (verpakt) met vervoersmiddelen weer ergens anders naartoe gebracht.

Bovendien bevat compost veel organisch materiaal, belangrijk voor een goede groei van gewassen en een gezond bodemleven. Compost wordt het zwarte goud genoemd. Met het wegdoen van organisch materiaal haal je een waardevol onderdeel van de kringloop uit de roulatie.

Verder, zo werd ingebracht op de ALV, is het voor onze relatie met de buurt ongewenst dat er bakken aan de straat staan. Soms is de doorgang op de stoep in de Zonstraat erdoor belemmerd. Als vereniging zijn we bezig de relatie met de buurt te versterken – van belang in een tijd waarin volkstuincomplexen steeds meer onder druk staan. Overlast door gft-bakken zou je daarom willen voorkomen.

Het is natuurlijk niet voor niks dat tuinders kiezen voor gft-bakken, was ook het besef. Een deel van het tuinafval wil je niet op de composthoop (bramen, zevenblad) of kan ziekten veroorzaken (aardappelplant, tomatenplant). Sommige tuinders hebben een vrij kleine tuin en composteren kost ruimte. Of tuinders missen de kennis van composteren waardoor het niet goed lukt. Een gemeenschappelijke compostplek kan lastig zijn als tuinders alles erop gooien wat ze kwijt willen. En als je daar toch voor kiest moet het een grote plek zijn. Waar zou deze moeten komen?

Een meer circulair systeem brengt dus hobbels met zich mee. Op de ALV is besloten dat een groepje enthousiaste tuinders zich hierover gaat buigen. De volgende ALV komt het groepje met een voorstel. Mocht je ideeën hebben dan kun je je melden bij Len, Thomas (beiden Zuid), Agnès of Marian (beiden Noord). Mailen naar Len kan ook: hkleijburg@gmail.com

Wat al wel vast staat is dat er meer gedaan zal worden om de kennis van composteren onder tuinders te vergroten. Met om te beginnen een workshop composteren. Zodra er een datum is hoor je dat via de bestuursmail.

Len

Op onze site staan meer artikelen over composteren. Wil je meer lezen? Er is genoeg te vinden. Klik op de linkjes: Eerste hulp bij composterenHet opbouwen van een composthoopWaarom je groen op je tuin composteert. Dek je composthoop af Zes compostsprookjes